Dzisiaj CNN na calym swiecie zaczyna emisje szescioodcinkowego cyklu pt. 'Eye on Poland'. Odcinki sa powtarzane pare razy dziennie i mocno reklamowane, takze kazdy, kto w miare regularnie oglada CNN z cala pewnoscia na kilka sie zalapie.
Zaczynamy od 'A New Era Begins' ( wprowadzenie ) , jutro czeka nas 'Booming Business' ( o ekonomii, oczywiscie - z zajawek wynika, ze beda mowic min. o autobusach Solarisa ) , w srode mamy 'Strategic Ties' ( rola Polski w polityce miedzynarodowej ) nastepnie 'Springs to Life' ( turystyka i polska kultura - bedzie min. Sopot i - siedzicie? - Doda Elektroda ) zas w piatek - 'Poland by the Poles' ( o Polakach slawnych historycznie jak i dzisiejszym spoleczenstwie ). W sobote i niedziele polgodzinne podsumowanie. Wiecej szczegolow tutaj.
Zalapalem sie wczoraj na pierwszy odcinek ( moze w CNN Asia pokazuja wczesniej? ) i musze powiedziec, ze o ile kraj przedstawiono bez zbytniego malowania trawy na zielono, to przeslanie bylo jasne: oto szybko rozwijajacy sie kraj nowej Europy, oto narod dumny tysiacletnia historia i modernizujaca sie gospodarka.
Ten akcent na modernizacje zauwazyc mozna tez na liscie slawnych Polakow by CNN: na pierwszych miejscach nie JPII czy Walesa, ale Kopernik i Maria Curie-Sklodowska. Tez obecnosc na liscie Dody i Joanny Krupy swiadczy o woli walki ze stereotypem zacofania, jaki Polska gdzieniegdzie w Stanach jeszcze posiada.
Najwiekszym niestety zgrzytem w calym programie byl ok dwuminutowy wywiad z prezydentem Kaczynskim. Nie chodzi o to, ze mowil po polsku ( slyszalem Kwasniewskiego i Tuska mowiacych po angielsku i doprawdy lepiej by bylo, zeby oni tez mowili po polsku ) ani nawet o to , co mowil ( a mowil w miare ok - odebralem jego slowa jako probe zaprezentowania Polski jako kraju niezaleznego i majacego wlasne zdanie w polityce miedzynarodowej ) ale o to jak sie prezentowal.
A prezentowal sie kiepsko. W ostrym swietle i w zblizeniu kamery widac bylo rozwichrzone wlosy, jako-taki garnitur, nalana twarz, a nade wszystko: zacieta mine. Lech Kaczynski nie potrafi niestety sprawic sympatycznego wrazenia ani nawet normalnie sie usmiechnac.
Tym niemniej, cykl ten z cala pewnoscia zareklamuje Polske calej masie wyksztalconych ludzi na calym swiecie. Po dziesiecioleciach 'Polish Jokes' , to naprawde cenne.
PS. CNN zaprasza do przesylania wlasnych uwag: poland@cnn.com